|
Michel van Aerde
(n. 1950)
Michel van Aerde, filosof şi
teolog, călugăr dominican, născut în anul 1950, în Franţa.
Presedinte al Universitãtii Dominicane Catolice pe Internet www.domuni.org/
Experienta interioarã
Experienţa interioară vine ca un
fruct
Autorii spirituali afirmă, aproape toţi,
că nu putem provoca prin voinţã experienţa interioară
intensă. Dar ne putem pregăti pentru ea!
Nu putem face să vină vântul, dar trebuie să ţinem
fereastra deschisă spune Krishnamurti.
Experienţa interioară intensă vine ca un fruct şi,
pentru a-l culege, trebuie să ajutăm, cu răbdare, pomul
să crească. Pentru spiritualitatea creştină – şi
foarte probabil pentru toate celelalte spiritualităţi - , experienţa
interioară este ceva ce se dobîndeşte, se dezvoltă, se
aprofundează, se purifică. Dacă experienţa interioară
n-ar fi decât de ordinul evenimentului, asupra căruia subiectul să
nu aibă nici o influenţă, autorii creştini n-ar fi
scris zeci de mii de cărţi despre calea acestei experienţe
spirituale! Tocmai pentru că experienţa interioară rezultă,
pentru o mare parte, dintr-o ucenicie, putem să-i ajutăm pe
alţii să progreseze.
Subiectul poate acţiona pe două planuri:
orientarea globală a vieţii lui, pe de o parte,
şi utilizarea anumitor tehnici specifice, pe de altă parte.
Există alegeri de viaţă şi angajamente care acţionează
ca şi condiţionări profunde. Ele afectează pe termen
lung personalitatea (diminuare inhibiţii, deschidere de spirit şi
de inimă, eliberare în privinţa căutării de siguranţă,
de confort sau de conformism social). Există, de asemenea, tehnici
sau dispoziţii mentale care pot fi folosite. Mantre –le, recitarea
rozariului, rugăciunea lui Isus, toate tehnicile de detensionare,
de relaxare, pentru concentrarea atenţiei etc. pot fi utilizate pentru
a ne face prezenţi cu adevărat şi disponibili pentru Cel
pe care vrem să-l întâlnim.
Nu trebuie să neglijăm implicarea corpului: participarea lui
la un pelerinaj, marşuri, dormitul în locuri diferite, deplasarea
fizică care exprimă o distanţare de preocupările cotidiene
ale serviciului sau familiei… Este interesant de observat cum Isus se
deplasează, pentru a merge să se roage, în locuri semnificative,
pe munte (transfigurarea), pe ţărmul mării (el schimbă
adesea ţărmul!), în pustiu. Şi, de asemenea, în momente
privilegiate: se roagă toată noaptea înainte de a-şi chema
apostolii, transfigurarea are loc tot în cursul nopţii… Din toate
timpurile, creştinii au ştiut să găsească locuri
care să fie mai favorabile rugăciunii şi, fără
a fi ermiţi consacraţi, să-şi
creeze momente forte de disponibilitate pentru a-l întâlni pe Dumnezeu
de la inimă la inimă.
După ce criterii se recunoaşte autenticitatea unei experienţe
spirituale ?
1. Ea este unificatoare.
Departe de a se prezenta ca o evadare în afara realităţii, ea
ajută la întâmpinarea acestei realităţi cu toată
fiinţa.
2. Ea este pacificatoare.
Departe de a fi tulburătoare, ea aduce în mod normal o imensă
pace interioară, un sentiment de siguranţă calmă.
3. Ea este umiliantă.
Nu în sensul peiorativ al termenului, ci în sensul în care ea dă
conştiinţa acută a propriei mizerii şi dezvoltă
o umilitate voioasă şi încrezătoare în puterea lui
Dumnezeu.
Care sunt caracterele obişnuite ale
experienţei lui Dumnezeu?
1. Experienţa lui Dumnezeu este pasivă. Adică nu subiectul
este cel care are iniţiativa ei şi el nu ar putea, după
bunul lui plac, să o reînnoiască, să o provoace, să
o condiţioneze, să o declanşeze; el poate doar să
o favorizeze prin tăcere, solitudine, asceză, dar
ea îşi păstrează mereu, împrospătat chiar, un caracter
neaşteptat şi imprevizibil.
2. Experienţa lui Dumnezeu este temporară. Adică nu este
o stare permanentă, ci este constituită din momente
privilegiate.
3. Experienţa lui Dumnezeu este retrospectivă. Adică ea
nu este recunoscută, în general, ca atare decât în trecut:
rareori există conştienţa ei în momentul în care este trăită.
4. Experienţa lui Dumnezeu este personală. Adică este,
într-o anumită măsură, incomunicabilă, de unde dificultatea
de a o exprima, din cauza caracterului ei „subiectiv”. S-ar
putea chiar afirma că, într-o anumită măsură, experienţa
este confidenţială. Nu trebuie să căutăm imitarea
experienţei altuia, ci să fim atenţi la experienţa
pe care Dumnezeu o propune, altfel această experienţă va
fi artificială.
5. Experienţa lui Dumnezeu este comunitară. Fiecare are nevoie
să-şi confrunte propria sa experienţă cu experienţa
altuia; pentru că propria noastră experienţă riscă
întotdeauna să fie victimă a unei iluzii deoarece noi suntem
şi judecător şi parte, în timp ce putem aprecia destul
de obiectiv autenticitatea experienţei altuia. Orbit de propria lui
experienţă, omul riscă să nu atribuie valoare decât
la ceea ce a făcut el experienţa, fără a ţine
suficient seama de experienţa altora: aici este pericolul ereziei:
intuiţia lui, justă dar parţială, face ca teologia
lui să fie parţială şi condamnabilă.
6. Experienţa lui Dumnezeu este comunicativă. Deşi incomunicabilă,
experienţa lui Dumnezeu este contagioasă, „epidemică”:
pacea, bucuria, certitudinea pe care o oferă tind să se rãspândeascã
ca şi Binele însuşi.
7. Experienţa lui Dumnezeu este gratuită. Adică nu este
„meritată”, ea nu aparţine celui care beneficiază de ea,
este un bun al Bisericii, o comoară a comunităţii sfinţilor.
8. Experienţa lui Dumnezeu este exigentă. Nu
numai că ea nu este un privilegiu pentru subiect, dar ea îi impune
acestuia să mărturisească:
viaţa lui, silenţioasă chiar, trebuie să
fie de acum înainte „cuvântul lui Dumnezeu”.
9. Experienţa lui Dumnezeu este convergentă. Adică diferitele
experienţe personale, deşi incomunicabile şi independente,
„spun acelaşi lucru” (trebuie totuşi verificat dacă nu
există influenţe şi dacă anumite experienţe nu
sunt ‘prefabricate’ plecând de la lecturile experienţelor anterioare).
10. Experienţa lui Dumnezeu este indirectă.
Adică omul sesizează nu direct pe Dumnezeu, ci se sesizează
în relaţie cu el.
11. Experienţa lui Dumnezeu este teofanică. Prin ea, Dumnezeu
se manifestă omului, dar trebuie să reamintim că orice
revelaţie cere, de la cel care o percepe, o privire atentă şi
o inimă disponibilă.
12. Experienţa lui Dumnezeu este umană. Adică experienţa
divină se face prin intermediul experienţei
umane, se înrădăcinează în datul condiţionărilor.
Asupra acestui ultim aspect merită să ne oprim pentru că
experienţa lui Dumnezeu este, în general, sesizată prin evenimentele
cotidiene şi determinismele unui destin.
(texte apartinand lui Michel Van Aerde,
culese si traduse de pe net)
|
|